Διεύθυνση Πληροφοριών Ασφάλειας
ΣΥΜΒΑΣΗ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΕΘΝΩΝ ΠΑ ΤΟ ΝΟΜΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ
Ημερομηνία Υπογραφής : 1 Δεκεµβρίου 1982, στο Montego Bay της lαµαίκής. Τέθηκε σε εφαρµογή στις 16 Ιανουαρίου 1994.
Ημερομηνία Υπογραφής : 1 Δεκεµβρίου 1982, στο Montego Bay της lαµαίκής. Τέθηκε σε εφαρµογή στις 16 Ιανουαρίου 1994.
Συμβαλλόμενα Μέρη: Μέχρι το Δεκέμβριο του 1984, 156 κράτη.
Σκοπός: Κωδικοποιεί και σε µερικές περιπτώσεις δηµιουργεί νέες σχέσεις, σχετικά θέµατα τα σχετιζόµενα µε το Νόµο της Θάλασσας.
Κυριότερα Άρθρα:
Μέρος ΙΙ. Ασχολείται µε τα Χωρικά Ύδατα, τη Συνορεύουσα Ζώνη και την Αβλαβή διέλευση.
Μέρος ΙΙΙ. Ασχολείται µε τη διεθνή
ναυσιπλοΐα διαµέσου των στενών, όπου καθιερώνονται δύο καθεστώτα:
Διέλευση διαµέσου των στενών µε ελεύθερη ναυσιπλοία που συνδέει ένα
µέρος της ανοιχτής θάλασσας ή Οικονοµικής ζώνης με την άλλη πλευρά και
μη αποκλειόµενη Αβλαβή Διέλευση σε στενά που σχηματίζονται από την ξηρά
και ένα νησί, όταν εναλλακτικά υπάρχει εύκολη εναλλακτική διέλευση, ή σε
στενά µεταξύ ανοιχτής θάλασσας ή Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και
χωρικής θάλασσας.
Μέρος V. Ορίζει την Αποκλειστική
Οικονοµική Ζώνη. Είναι η περιοχή παρακείμενη και πέρα των χωρικών
υδάτων, εκτεινόµενη όχι περισσότερο των 200 ναυτικών µιλίων από την
ακτή. Στην Αποκλειστική Οικονοµική Ζώνη το παράκτιο κράτος έχει
κυριαρχικά δικαιώµατα για σκοπούς εξερεύνησης, εκμετάλλευσης και
διαχείρισης των φυσικών πόρων. Τρίτες χώρες διατηρούν το δικαίωμα της
ελεύθερης ναυσιπλοΐας και αεροπλοΐας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.
Μέρος VII. Καθορίζει τα της Ανοιχτής
Θάλασσας. Στην Ανοιχτή Θάλασσα υπάρχει ελευθερία ναυσιπλοΐας και
αεροπλοΐας και υπό ορισµένους όρους, επιστημονικής έρευνας, αλιείας,
κατασκευής εγκαταστάσεων και διακαλωδίωσης.
Μέρος ΧΙ. Καθορίζει τα του Διεθνούς
Βυθού. Ο Διεθνής Βυθός θάλασσας περιλαµβάνει το βυθό και το έδαφος πέραν
των ορίων της εθνικής δικαιοδοσίας (π.χ. πέραν της ηπειρωτικής
υφαλοκρηπίδας/της Αποκλειστικής Οικονοµικής Ζώνης). Ενδιαφέρον για τον
όρο παρουσιάζει η εξόρυξη µετάλλων όπως το µαγνήσιο, που προαπαιτεί
σύµβαση µε τη Διεθνή Επιτροπή Βυθού, έναν οργανισµό που ιδρύθηκε για να
διαχειρίζεται αυτό το θέµα.
Παρατήρηση: Σύµφωνα µε ειδικούς επί
του Διεθνούς Δικαίου, ένας µεγάλος αριθµός των κανόνων ναυσιπλοίας και
άλλων ρυθµίσεων της Σύµβασης αυτής απλώς κωδικοποιεί τον υπάρχοντα και
ισχύοντα µέχρι τώρα διεθνή νόµο και κατ' αυτό τον τρόπο, δηµιουργούνται,
µε τη Σύµβαση, δικαιώµατα και υποχρεώσεις τόσο γι' αυτούς που την
υπογράφουν, όσο και γι' αυτούς που δεν την υπογράφουν.